ההגדרות השתנו ונשמרו בהצלחה
צור קשר

ההתמודדות עם צוואות

ינואר 31, 2023

איש אינו רוצה לחשוב על יום הפטירה של אהוביו או על התעסקות בנושאים כמו צוואות. בסופו של דבר, כולנו רוצים לחיות חיים ארוכים וטובים ואפילו לא לדמיין את יום הפרידה מאהובינו. עם זאת, כולנו מגיעים לשלב בו אנחנו צריכים להיפרד מההורים שלנו, השלב בו אנחנו בעצמנו הופכים להיות הורים בעלי משפחות משלנו וגם לשלב בו אנחנו נפרדים מההורים לעולם שכולו טוב.

פרידות וצרות בין אחים? בעיקר על ענייני ירושה

למרבה הצער, ריבוי המקרים של ריבים בתוך המשפחה מלמד כי הנושא המרכזי המהווה גורם לריבים הוא הממון המשפחתי. זה לא משנה אם ההורים עשירים או בעלי נכסים מעטים – המציאות מלמדת כי מרבית המקרים של הריבים בתוך המשפחה הם על ירושות. למרבה הצער, רבים אינם יודעים כי החוק הסדיר את עניין הירושה וקיימות הנחיות כלליות לאופן חלוקת הירושה גם אם המוריש לא עשה זאת באופן אקטיבי. אבל כאן לא מסתיים העניין.

הכל מתחיל במשפחה

כולנו יודעים כי כל המשפחות מאושרות באותו אופן אבל כל משפחה אומללה בדרכה. לא רק אומללה אלא גם מורכבת מדרמות שונות, מערכות יחסים מורכבות, קשיים וסודות, מאבקים וקנאה, אהבה וגעגוע ועוד. אין מורכבים כיחסים משפחתיים ודווקא בשל הקרבה העצומה –  המשפחה מהווה גם את העיקר של הרגישות אצל כל אחד מחבריה. לפיכך, גם כאשר החוק מסדיר את הנושא הנוגע לצוואות, עדיין קורים מקרים רבים של חלוקה לא שוויונית.

מה אומר החוק?

רגע לפני שצוללים לתוך העניין של צוואות, בואו נראה מה אומר החוק. מבחינת החוק, כל עוד המוריש לא כתב או העביר באופן ברור את דרישתו לאופן בו תחולק הירושה, אזי זו האחרונה תחולק בין צאצאיו שווה בשווה. במקרים בהם לנפטר יש ילדים ובן זוג – החוק קובע כי בן הזוג יקבל מחצית מהירושה ואילו המחצית האחרת תחולק שווה בשווה בין הצאצאים.

אם לנפטר אין צאצאים, חלוקת הירושה תהפוך להיות קצת מורכבת יותר בשל הקושי לקבוע את מידת הקרבה של הקרובים של הנפטר. מי יותר קרוב אליו בחייו – בן זוגו או אחיו? במקרים אלו יש קושי בחלוקת הירושה במקרים בהם המוריש לא פרט את דרישותיו.

למרבה הצער, מרבית האנשים כיום מנסים להתעלם מעניין הצוואה והאופן של עריכתה בשל האי נעימות הכרוכה בכך. בנוסף לעובדה כי מדובר במוות של הקרובים לנו, נושא שאיש אינו רוצה באמת לחשוב עליו, הרי שיש צורך להעלות את הנושא גם בפני האדם עצמו ו/או הקרובים שלו – קרי בן הזוג או האחים, נושא המעורר בפני עצמו אי נוחות ומעלה על השולחן נושאים כמו כסף כאשר מדובר בקרבת דם.

בעת עריכת צוואות עולים גם נושאים נוספים ורגישים ביותר במשפחה, אלו הם נושאים הקשורים לחלקים רגישים בחיים של כולנו – כמו ביקורת פנימית שיש לנו, תחושות של אשמה, רגעים קשים שחווינו יחד ועוד.

דילוג לתוכן